15 lutego już po raz szósty Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa udostępniły usługę Twój e-PIT. Elektroniczna forma składania deklaracji cieszy się ogromną popularnością. Jak się okazuje, w zeszłym roku tylko 6% podatników złożyło PIT w wersji papierowej.

Nowość – Twój e-PIT dla przedsiębiorców

Dotychczas w usłudze Twój e-PIT dostępne były formularze PIT-37, PIT-38 oraz oświadczenia PIT-OP oraz PIT-DZ.  W tym roku rozszerzono ich zakres o PIT-36L, PIT-28 oraz PIT-36, co oznacza, że po raz pierwszy z systemu mogą skorzystać nie tylko pracownicy, emeryci, renciści, zleceniobiorcy i osoby uzyskujące dochody na podstawie umowy o dzieło, ale również przedsiębiorcy (osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą oraz działy specjalne produkcji rolnej).

Deklaracje roczne przedsiębiorców będą wstępnie wypełnione przez KAS, jednak większość danych będą musieli uzupełnić samodzielnie:

– przychody,

– koszty uzyskania przychodów (w PIT-36 i PIT-36L),

– ulgi i odliczenia,

– składki na ubezpieczenia społeczne oraz zdrowotne (te drugie w przypadku działalności gospodarczej opodatkowanej ryczałtem lub podatkiem liniowym).

W przypadku podatników pracujących na etacie Twój e-PIT pozostaje bez zmian – to znaczy, że wystarczy zalogować się do systemu i przejrzeć przygotowane przez KAS zeznanie. Można też je skorygować, dodać ulgę czy zmienić organizację pożytku publicznego, której chcemy przekazać 1% podatku.

Chatbot  – pomoc dla podatników

Kolejną nowością uruchomioną w tym roku jest chatbot KASPRO, który odpowiada na pytania podatników, pomagając rozliczyć się z fiskusem. W razie wątpliwości podatnik zostaje automatycznie przekierowany do konsultanta KAS.

Kto doceni zmiany w Twój e-PIT?

Ministerstwo Finansów wskazuje na posiadaczy nieruchomości, rozliczających przychody z najmu ryczałtem, osoby, które zawiesiły działalność gospodarczą, ryczałtowców oraz osoby rozliczające w PIT-36 przychody z innych źródeł niż działalność gospodarcza.

Ile trzeba czekać na zwrot podatku?

Podatnicy składający PIT elektronicznie – max. 45 dni

Podatnicy rozliczający się tradycyjnie (papierowo) – max. 3 miesiące

Podatnicy z kartą dużej rodziny – max. 30 dni

Termin rozliczenia PIT w tym roku mija 30 kwietnia.